پکیج تصفیه فاضلاب چیست؟

پکیج تصفیه فاضلاب چیست؟

تصفیه فاضلاب روشی است که به منظور حذف آلاینده‌ها از فاضلاب استفاده می‌شود. همچنین شامل فرآیند تبدیل آب به پساب است که می‌تواند در چرخه آب بازیافت شود. پس از بازگشت به چرخه آب، پساب تحت تأثیر زیست محیطی قابل قبولی قرار می‌گیرد یا برای اهداف مختلف مورد استفاده مجدد قرار می‌گیرد.

پکیج تصفیه فاضلاب، تاسیساتی است که فاضلاب را تصفیه می‌کند و باعث می‌شود که فاضلاب به طور قابل توجهی تمیزتر و ایمن تر شود. تصفیه خانه فاضلاب مکانی است که در آن فاضلاب منازل و سایر ساختمان‌ها جمع آوری و پردازش می‌شود.

 



فرآیند تصفیه فاضلاب

تصفیه فاضلاب شامل فرآیندهای فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی است که مواد فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی را که فاضلاب را آلوده می‌کند حذف می‌کند. تصفیه خانه فاضلاب تمام فاضلاب جمع آوری شده را تصفیه می‌کند. قبل از تخلیه فاضلاب به مخازن آب، فرآیندهای زیر را طی می‌کند.

 

 

 

مراحل کار پکیج تصفیه فاضلاب

Iغربالگری

فاضلابی که وارد تصفیه خانه فاضلاب می‌شود، ابتدا از طریق صفحه نمایش میله فیلتر می‌شود، فرآیندی که به عنوان غربالگری شناخته می‌شود. صفحه میله اشیاء زباله بزرگ مانند پارچه، چوب، قوطی، کیسه پلاستیکی، دستمال، حوله بهداشتی و غیره را از فاضلاب جدا می‌کند. در نتیجه غربالگری قطعات بزرگ زباله را از فاضلاب خارج می‌کند. این زباله‌های بزرگ که توسط صفحه نوار گیر می‌کنند، هر از گاهی حذف می‌شوند.

 

IIحذف شن و ماسه

فاضلاب (یا فاضلاب) که از صفحه میله عبور می‌کند، مجبور می‌شود به آرامی از طریق مخزنی به نام "مخزن حذف شن و ماسه" جریان یابد. از آنجا که فاضلاب به آرامی جریان می‌یابد، شن و ماسه در کف مخزن می‌نشیند. این شن و ماسه به صورت دوره ای از مخزن حذف می‌شود.

 

III. مخزن ته نشینی اول

سپس فاضلاب (یا فاضلاب) به مخزن ته نشینی پمپ می‌شود و اجازه می‌دهد برای مدتی ته نشین شود. اکثر مواد آلی جامد (مثلاً مدفوع) به صورت لجن در کف شیب دار مخزن ته نشینی می‌نشیند. در نتیجه جزء جامد فاضلاب به لجن معروف است. به این ترتیب اولین مخزن ته نشینی لجن آلی جامد را از بقیه فاضلاب جدا می‌کند.

لجن از کف اولین مخزن ته نشینی خارج می‌شود و در یک مخزن بزرگ و دربسته به نام مخزن هاضم قرار می‌گیرد. بسیاری از انواع مختلف باکتری‌های بی هوازی، مواد آلی موجود در لجن موجود در مخزن هاضم را برای تولید بیوگاز تجزیه می‌کنند. بیوگاز تولید شده در اینجا می‌تواند مستقیماً به عنوان سوخت یا برای تولید برق استفاده شود. لجن هضم شده که پس از حذف بیوگاز باقی می‌ماند جمع آوری، خشک شده و به عنوان کود استفاده می‌شود.

در نتیجه، پکیج تصفیه فاضلاب دو محصول مفید تولید می‌کند: (1) بیوگاز و (2) لجن. بیوگاز به عنوان سوخت و لجن به عنوان کود (یا کود) استفاده می‌شود. استفاده از لجن خشک به عنوان کود باعث بازیابی مواد مغذی به خاک می‌شود.

به فاضلاب باقی مانده در اولین مخزن ته نشینی حاوی مقداری زباله آلی به شکل ذرات ریز معلق و همچنین مواد آلی محلول است. ممکن است مقداری روغن و گریس نیز روی سطح فاضلاب در مخزن رسوب شناور باشد. یک کفگیر این مواد شناور را جمع آوری می‌کند. در نتیجه اولین مخزن ته نشینی عمدتاً حاوی ضایعات آبکی است. به آب زلال نیز معروف است.

 

IV. مخزن هوادهی

آب خالص شده اولیه از اولین مخزن ته نشینی به مخزن هوادهی پمپ می‌شود (مخزنی که در آن هوا وارد آب می‌شود مخزن هوادهی نامیده می‌شود). باکتری‌های هوازی در حال حاضر در زباله‌های آبی وجود دارند. هوای فشرده از میان زباله‌های آبکی موجود در مخزن هوادهی حباب می‌شود تا اکسیژن را برای باکتری‌های هوازی فراهم کند تا در این آب فعال شده و به سرعت رشد کنند.

تعداد زیادی از باکتری‌های هوازی تولید شده در این روش، ضایعات انسانی باقیمانده، ضایعات مواد غذایی، صابون‌ها و سایر مواد ناخواسته و مضر موجود در فاضلاب را هضم می‌کنند و در نتیجه آب نسبتاً خالصی به وجود می‌آید. باکتری‌های هوازی ضایعات آب شفاف شده را تمیز کرده و به این ترتیب تقریباً بی ضرر می‌کنند.

 

V. مخزن رسوب دوم

ضایعات آبکی تصفیه شده از مخزن هوادهی به مخزن ته نشینی دوم پمپ می‌شود و اجازه می‌دهد تا ته نشین شود. میکروارگانیسم‌های مورد استفاده در مخزن هوادهی در کف مخزن ته نشین می‌شوند و لجن ریز تشکیل می‌دهند که به "لجن فعال" معروف است. به لجن فعال معروف است زیرا حاوی میکروارگانیسم‌های فعال مانند باکتری‌های هوازی و اکسیژن است.

مقداری از لجن فعال به مخزن هوادهی بازگردانده می‌شود تا جمعیت باکتری‌های هوازی را افزایش داده و تمیز کردن زباله‌های آبکی را تسریع کند. مخزن هاضم لجن فعال باقیمانده را دریافت می‌کند. آب در مخزن ته نشینی دوم حاوی مواد آلی و مواد معلق بسیار کمی است.

 

VI. ضد عفونی کردن

قبل از رها کردن آب تصفیه شده در سیستم توزیع، ممکن است لازم باشد آن را با مواد شیمیایی مانند کلر یا ازن ضد عفونی کنید. هدف از گندزدایی در پکیج تصفیه فاضلاب حذف کامل میکروارگانیسم‌های مضر از آب قبل از تخلیه مجدد آن به محیط است. فاضلاب تصفیه شده را می‌توان از طریق لایه‌های شنی نیز فیلتر کرد. اکثر مواد معلق باقی مانده در فاضلاب تصفیه شده با فیلتر شنی حذف می‌شوند.

 

 

 

انواع مراحل کار پکیج تصفیه فاضلاب چیست؟

سه مرحله اصلی فرآیند تصفیه فاضلاب وجود دارد. آنها فرآیند اولیه، ثانویه و سوم هستند.

س. فرآیند تصفیه خانه فاضلاب چگونه است؟
1. تصفیه اولیه: مرحله اولیه است. آب زائد در این مرحله از صفحه‌های چرخشی به نام صفحه نمایش میله عبور داده می‌شود تا اجسام بزرگ مانند پلاستیک، قوطی ها، پارچه‌ها و چوب‌ها را جدا کند. پس از آن، آب از طریق یک مخزن شن و ماسه فیلتر می‌شود تا سنگ‌ها و سنگریزه‌های کوچک از بین برود. سپس مایع از طریق مخزن ته نشینی پمپ می‌شود، جایی که زباله‌های جامد به پایین ته نشین می‌شوند.
2. ضدعفونی ثانویه: در این مرحله، ضدعفونی شامل پمپاژ هوا به داخل آب شفاف شده برای تشویق رشد باکتری‌های هوازی است. باکتری‌ها زباله‌های معلق را تجزیه می‌کنند. آب بالای آن برداشته می‌شود و از میان ماسه و بسترهای خشک کن عبور داده می‌شود تا مواد زائد جامد از آن جدا شود.
3. تصفیه سوم: آب تصفیه شده در این مرحله از نظر شیمیایی تصفیه می‌شود. برای از بین بردن ارگانیسم‌های عامل بیماری، آب با مواد شیمیایی مانند کلر ضد عفونی می‌شود یا ممکن است در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار گیرد. از گاز اوزون نیز می‌توان برای ضدعفونی آن استفاده کرد. پس از آن، آب به سیستم توزیع تخلیه می‌شود.

 

 

 

پکیج تصفیه فاضلاب چگونه فاضلاب را تصفیه می‌کند؟

انواع مختلف آلودگی در فاضلاب نیاز به استراتژی‌های مختلفی برای پاکسازی آلودگی دارد:

حذف مواد جامد

اکثر جامدات را می‌توان با استفاده از تکنیک‌های ته نشینی ساده حذف کرد و جامدات به صورت دوغاب یا لجن بازیافت می‌شوند. جامدات بسیار ریز و جامدات با چگالی نزدیک به چگالی آب مشکلات خاصی را ایجاد می‌کنند. در چنین مواردی ممکن است نیاز به فیلتراسیون یا اولترافیلتراسیون باشد. با این حال، می‌توان از تجمع آلوم با استفاده از نمک زاج یا افزودن پلی الکترولیت‌ها استفاده کرد.

 

حذف روغن و گریس

بسیاری از روغن‌ها را می‌توان از آب‌های آزاد با دستگاه‌های اسکیمینگ بازیابی کرد. اسکیمرهای روغن به عنوان روشی مطمئن و ارزان برای حذف روغن ها، گریس‌ها و سایر هیدروکربن‌ها از آب شناخته می‌شوند و ممکن است بتوانند به سطح مورد نیاز از خلوص آب دست یابند. اسکیمینگ همچنین یک روش اقتصادی برای حذف بیشتر روغن قبل از استفاده از فیلترهای غشایی یا فرآیندهای شیمیایی است.

 

جداکننده صفحه موازی مشترک

جداکننده صفحه موازی شبیه جداکننده API است، اما شامل یک مجموعه صفحه موازی کج شده (همچنین به عنوان پشته موازی شناخته می‌شود) است. صفحات موازی سطح بزرگ تری را برای قطرات شناور نفت فراهم می‌کنند تا در گلبول‌های بزرگتر به هم ادغام شوند. چنین جداکننده‌هایی هنوز به چگالی نسبی بین روغن معلق و آب بستگی دارد.

 

حذف مواد آلی زیست تخریب پذیر

مواد آلی زیست تخریب پذیر با منشاء گیاهی یا حیوانی معمولاً می‌توانند با فرآیندهای پیشرفته تصفیه فاضلاب سنتی مانند لجن فعال و بسترهای اسپرینکلر تصفیه شوند. اگر فاضلاب بیش از حد با آب شستشو رقیق شده باشد یا غلظت بالایی مانند خون خالص یا شیر داشته باشد، ممکن است مشکل ایجاد شود. وجود مواد شوینده، ضدعفونی کننده، آفت کش‌ها و آنتی بیوتیک‌ها می‌تواند بر روند ضدعفونی تأثیر نامطلوبی بگذارد.

 

فرآیند لجن فعال

لجن فعال برای اکسیداسیون بیولوژیکی آلاینده‌های آلی با استفاده از هوا (یا اکسیژن) و میکروارگانیسم‌ها برای تصفیه پساب و فاضلاب صنعتی که فاضلاب (یا گله) حاوی مواد اکسید شده را در یک فرآیند بیوشیمیایی تولید می‌کنند، استفاده می‌شود. به طور کلی، فرآیندهای لجن فعال عبارتند از:

مخزن لجن فعال با هوا (یا اکسیژن) تزریق شده و کاملاً با فاضلاب مخلوط شده است. مقداری از لجن زباله به مخزن هوادهی بازگردانده می‌شود و لجن زباله باقی مانده برای تصفیه بیشتر و دفع نهایی خارج می‌شود.

 

روش فیلتر پاششی

فیلتر آبپاشی از لایه‌هایی از سنگ، شن، سرباره، پیت ماس ​​یا محیط ذغال سنگ نارس تشکیل شده است که آب فاضلاب روی آن به سمت پایین است. شرایط هوازی با هوای اجباری یا همرفت طبیعی از طریق بستر حفظ می‌شود. این فرآیند شامل جذب ترکیبات آلی در فاضلاب توسط لایه لجن میکروبی و تامین اکسیژن مورد نیاز برای اکسیداسیون بیوشیمیایی ترکیبات آلی با انتشار هوا در لایه لجن است.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.